Title Image

Archive

Techtank Conference 2020

Projektledning, teknisk infrastruktur, filmproduktion, webb

 

I fem år har Techtank arrangerat en årlig konferens med fokus på innovativ tillverkning för industriellt bruk. 2020 fick vi på Paraply i uppdrag att göra en helt digital upplevelse av konferensen, samt grafisk formgivning, design och webbplattformen för mötet med inklusive anmälningsfunktion.

 

Föreläsare och deltagare från hela världen kopplades samman och deltog, interagerade och inspirerades av varandra via den digitala plattformen Hopin med fantastiska verktyg för breakout sessions, föreläsningar och interaktion. Konferensen leddes av två moderatorer som sände live från dels en uppbyggd studio i Karlskrona och en studio i hemmamiljö. Mötet varvades med förinspelat material, föreläsningar och liveupplevelser. Inbjudna föreläsare väntade i ett digitalt “Green room” där vår producent kunde vägleda, guida kring tekniska frågor och påa nästa talare in i sändningen.

 

Genom bra tekniska lösningar och en professionell grafisk inramning genomfördes konferensdagen på ett väldigt smidigt och intresseväckande sätt. De två moderatorerna, som utgick från två olika studios, gjorde ett fantastiskt jobb med att hålla ihop helheten och konferensen utvärderades med mycket positiv feedback.

 

Mitt under pågående Coronapandemi skulle vi arrangera vår årliga Techtank Conference. Att genomföra en fysisk konferens var inget alternativ – vi behövde ”go digital”. I Paraply hittade vi den ultimata producenten som skapade en fantastisk digital helhetsupplevelse för runt 150 deltagare från hela världen. Paraplys team stod för kvalitet och proffsighet ut i fingerspetsarna och gav oss arrangörer ett otroligt stöd genom hela processen som vi lärde oss massor av. Succé!

/Karin Andersson, ansvarig projektledare, Techtank

 

Vi är oerhört stolta leverantörer av projektledning, grafisk formgivning, filmproduktion, samt tekniska infrastruktur på en internationell digital konferens med så gott resultat. 

 

Telavox – Berlin

Vi fick den stora äran att för andra året i rad jobba med Telavox stora kickoff. En enormt viktig start på det nya året för hela företaget med stort fokus på att inspirera och motivera alla medarbetare. Januari 2020 lanserade Telavox en helt ny kulturbok med en tydlig vision och målbild. Som inledning på vårt uppdrag fick vi djupdyka och ta fram verktygen och metoderna för att jobba med en fantastisk arbetsmiljö, en hållbar framtid och Telavox vision.

 

Vårt team arbetade med att planera, paketera och slutligen också leverera hela företagets kickoff och i januari 2020 välkomnades 230 förväntansfulla Telavoxare på ett chartrat tåg ner till metropolen Berlin där vi genomförde fyra dagar fyllda med inspiration och workshops av högsta kvalitet.

 

Från idé, koncept och designarbete så väl som projektledning och teknisk produktion samt logistisk planering, facilitering och moderering, tog vi hela ansvaret och projektet från start till mål.

 

Telavox hållbarhetsarbete ställde höga krav på både val av transportmedel, mat, boende och samarbetspartners. Förutom tåget som tog gästerna hela vägen från Malmö ner till Berlin och Potzdamer Platz, gjorde vi ett noggrant arbete i val av hotell och i all branding, material och trycksaker. Det serverades endast vegetarisk mat och alla miljöer andades Telavox värderingar med en grön tråd genom hela programmet. Till dagarna adderades äkta Berlinifierade middagar och fester på unika och väl utvalda arenor i hjärtat av Berlin, fyllda med överraskningar, unika detaljer, lokal prägel och en stor dos av “det där lilla extra” som får minnen att skapas.

 

Tillsammans med inspirerande talare och workshops skapade vi en kickoff som fyllde deltagarna med både inspiration och ny kunskap att ta med sig hem till sina respektive kontor.

 

”Detta var den bästa kick offen ever. Av alla mina kick offer, någonsin. Allt ligger i detaljerna och de har varit helt perfekta. Vi letar efter en helhetsleverantör som lägger tid på att lära känna oss, som förstår vad vi vill ha och också överraskar oss på vägen. Och det har vi hittat i Paraply.”

/ Victoria Lindén, HR business partner Telavox

 

Vi är väldigt glada över att få jobba tillsammans med en sådan innovativ, rolig och framtidstänkande kund som Telavox. I samarbetet får vi nyttja det som vi är bäst på – att vara en helhetsleverantör. Vi nyttjar hela mångfalden av vårt företag och kan på det sättet leverera en magisk upplevelse på ett effektivt sätt där kunden enbart har en kontaktyta för allt de vill göra.

 

Paraply Days

Vi älskar inspiration och tror att om en vill bli framgångsrik antingen som medarbetare eller företagare så behövs omvärldsbevakning och en stor skopa olika perspektiv. Det var också därför Paraply Days kom till världen. Vi ville skapa en unik arena som inte tidigare funnits i vår del av sverige. Paraply Days erbjuder några av Nordens bästa talare, intressanta workshops, studiebesök, utställningar och inspirerande mingeltillfällen. Det är en mötesplats vi hoppas att man minns och ser som en självklarhet i vår region.

 

”Vi har drömt om att genomföra Paraply Days i flera år men 2018 föll allt äntligen på plats. Vi har försökt skapa eventet vi själva har saknat på hemmaplan. En perfekt kombination av fantastiska människor, globala insikter och regional styrka.”

 

2018 besöktes Paraply Days av fyra oerhört spännande keynotes i marknadsföringsgurun Micael Dahlén, den passionerade ledaren Linda Hammarstrand, Hjärnladyn Jenny Åkerman och omvärldsanalytikern Troed Troedson. Tillsammans med en mängd lokala förmågor så fick besökarna med sig nya perspektiv och mängder av insiktsfull kunskap. Flera världsledande företag öppnade upp sina kontorsmiljöer och bjöd på härliga mingel och inspiration. Och för att det verkligen ska kännas att det är Paraply som står bakom har vi också adderat en extra krydda med det lokala perspektivet, med lite livemusik och andra lite galna upptåg.

 

Paraply Days är också en möjlighet för oss internt att våga testa och utmana oss i våra passioner och kompetens. Allt som upplevs i den grafiska utformningen, i innehållet och i miljöer under dagarna är skapat av oss. Vi har verkligen kunnat nyttja den mångfald hos oss i teamet för att få till dessa dagarna.

 

Vi är redan igång och planerar nästa år. Biljetter kommer släppas inom kort.

Länsgemensam psykiatri

I januari 2016 fick vi uppdraget att hjälpa Landstinget Blekinge och Länsgemensam Psykiatri med en stor kickoff. Syftet var att lyfta och inspirera medarbetarna, arbeta med avdelningens värdegrund och ha en fantastiskt rolig dag tillsammans.

 

Dagens programledare var Paula Gullbing som bland annat gästades av erfarna ledarna, coacherna och inspiratörerna Magnus Helgesson och Tomas Enhager. Deltagarna ingick även i olika workshops där ämnen som team- och lagarbete, attityd och målsättning, mänskliga behov, coaching och stresshantering diskuterades.

 

Under eftermiddagen genomfördes Landstinget Blekinges första filmserie med Superhjältar. Skådespelarna var inga mindre än de anställda själva som fick lyfta sina superkrafter. På kvällen var det middag och underhållning.

 

Hela dagen dokumenterades i text och bild för att medarbetarna skulle kunna ta med sig allt hem och implementera i vardagen. Personalrummet fick även nytt bildkollage med årets superhjältar samt trevliga minnen från kickoffen.

Unik Resurs

Unik Resurs kontaktade oss för råd kring sin närvaro på Sociala Medier. Men deras förfrågan resulterade efter några möten i ett större uppdrag. Ett övergripande förändringsarbete för både företaget och dess anställda och varumärket Unik Resurs.

 

Tillsammans med Unik Resurs genomförde vi under 2016 ett gediget värdegrundsarbete och arbetade även fram en ny kommunikationsstrategi och uppdaterade företagets grafiska identitet.

 

Värdegrundsarbetet genomfördes tillsammans med Patrik Jonsson på Milou Communications. Med värdegrunder, kärnvärden, vision och mål på plats arbetades en ny kommunikationsstrategi fram.

 

Vi uppdaterade Unik Resurs grafiska identitet med en ny grafisk profil, vidareutvecklad logotype, ny företagspresentation, nytt annonsmanér, bildekor, skyltdesign och nytt kommunikationsmaterial.

 

Tillsammans med Milou Communications togs även en ny webbplats fram.

Karlskrona Magasin

Vi på Paraply tyckte det behövdes en kommunikationskanal som nådde utanför kommungränsen. Efter ett par möten med potentiella partners föddes Karlskrona Magasin. En trycksak som skulle sälja Karlskrona och allt staden hade att erbjuda.

 

Tillsammans med Utveckling i Karlskrona AB, Karlskrona City, Marinmuseum, några av stadens hotell och fastighetsägare såg vi till att idén om ett magasin blev verklighet. I magasinet samsades tips på besöksmål med reportage från ett levande centrum fyllt av butiker, näringsliv, stadsutveckling, evenemang och människor.

 

Vi projektleder och producerar hela tidningen. Magasinet trycks i två olika upplagor och når totalt en bit över 400.000 läsarkontakter. En upplaga distribuerades i dagstidningar i och runt om Blekinge och den andra upplagan distribueras runt om i kommunen i strategiskt utplacerade tidningsställ.

Hasslöfestivalen

Sommaren 2000 arrangerades den första Hasslöfestivalen. Från början var det bara tänkt att det skulle bli en enda konsertkväll men det blev tio festivaler innan festivalgeneralen Bojje Andreasson från Hasslö Musikförening kände att det var nog och ställde frågan till oss om vi ville ta över.

 

Vi på Paraply tog alltså över ansvaret för Hasslöfestivalen 2010. Vi hade hjälpt till en del innan men den sommaren var vi ensamma vid rodret.
Utmaningen var att utveckla konceptet men samtidigt värna om festivalens arv och profil. Genom åren har vi jobbat mycket med kvalitén på artister, scener, ljud och ljus men nästan ännu mer med allt runt omkring. Transporter, övernattningsmöjligheter, camping, serveringsområden och värdskapet i stort. Under våra år som ansvariga har festivalen växt från en dag med som mest 3.500 personer till en tre dagar och upp emot 10.000 besökare.

 

Än idag gör vi festivalen ihop med Hasslö Goif och Hasslö Musikförening. Musikföreningen förser fortfarande festivalen med en lokal prägel i form av ett antal band från Hasslö.
Många artister har kommenterat den magiska utsikten när man tar den slingrande vägen ut förbi naturreservatet på Almö och sedan ut på bron över till ön Hasslö. Artister som Loreen, Kim Larsen, Status Quo, Sweet, Slade, Ulf Lundell, First Aid Kit och Smokie.
Hasslöfestivalen går av stapeln i juli mitt i den Blekingska skärgården.

Länsförsäkringars H20-Lounge

Länsförsäkringar Blekinge ville stärka sitt varumärke och träffa både befintliga och potentiella kunder. Vår lösning blev en H2O-lounge där besökarna bjöds på friskt och lokalt vatten men också på tips och råd.

 

Vi på Paraply hade sedan tidigare hjälpt Länsförsäkringar att ta fram ett ”festival-kit”. Ett kit som under sommarmånaderna delades ut på ett antal folkfester och festivaler. Temat var att ta hand om sig själv och samtidigt ta hand om vår miljö och vi tog därför fram specialdesignade och återanvändningsbara vattenflaskor. Vatten på PET-flaskor är nämligen en av de riktigt stora miljöbovarna.
Man kunde även låna hörselkåpor till barn och få regnponchos om regnet var framme.

Sommaren därpå vidareutvecklades konceptet med en H2O-lounge. En vattenbar där besökarna kunde slå sig ner och bjudas på friskt och lokalt vatten. Länsförsäkringars eventpersonal kunde på plats jobba aktivt med både allmänt värdskap men också med försäljning, give aways och dela med sig av tips och råd kopplat till sin verksamhet.

 

Under sommaren 2016 delade Länsförsäkringar ut 50.000 vattenflaskor och 3.000 hörselkåpor till besökarna i montern.

Karlskrona Skärgårdsfest

Efter att vi först haft uppdraget att göra en förstudie kring hur Karlskrona kommun skulle gå vidare kring sin lite trötta hamnfest fick vi uppdraget att sjösätta en helt ny fest. Ingen vanlig fest, ingen stadsfest, utan en skärgårdsfest.

 

När vi presenterade våra tankar kring Karlskrona Skärgårdsfest möttes vi av applåder men också en del förvåning. Men att lägga ner den gamla hamnfesten till förmån för något annat, en helt ny fest, kändes självklart. Den ursprungliga planen var att börja med att jobba inåt och först skapa lokal stolthet kring en helt ny fest innan vi skulle vända oss utanför kommungränserna. Men premiären blev en fantastisk succé och redan under andra året kunde vi se att festen lockade gäster från både när och fjärran.

 

Karlskrona Skärgårdsfest erbjuder flera hundra programpunkter. Endast ett begränsat antal konserter på Stortorget är entrébelagda. I övrigt är det flesta delarna av festen gratis. Upplevelser i världsklass blandades med kulturella mötesplatser och små nischade programpunkter för att erbjuda en välbalanserad mix med både spets och bredd.

 

Festen inleds med aktiviteter i skärgården. Bland annat med konserter, guidade turer och små lokala marknader. Festen invigs sedan på torsdagkvällen då festligheterna drar igång i hela Karlskrona.

Under festen bjuds det på massor av aktiviteter runt om i staden. Bland annat musik, matmarknader, utomhusbio, utställningar, tivoli och streetsporter, cirkusland, beachhandboll och skärgårdsbandy.

 

Med koppling till Skärgårdsfesten har flera spännande koncept sett dagens ljus. Koncept som sedan fått en fortsättning helt på egen hand. Ett exempel är Krogrundan som några av Karlskronas krogar drog igång i samband med Skärgårdsfestens första år. Nu är Krogrundan ett populärt och återkommande evenemang som arrangeras fler gånger om året. Karlskrona Stadslopp är ett annat exempel på ett evenemang som växt fram i samband med Skärgårdsfesten.

 

Karlskrona Skärgårdsfest arrangeras av Karlskrona Kommun och Utveckling i Karlskrona AB. Vi på Paraply projektleder festen tillsammans med Leijon Event.

A Walk In The Park

Sommaren 2016 lanserade vi konceptet ”A Walk In The Park” ihop med The Tivoli, Welcome Concerts och i samarbete med United Stage. ”A Walk In The Park” är en kringresande musikfestival som under premiäråret besökte tre vackra parkmiljöer i Sverige och lockade en publik på totalt 27.000 personer.

 

Ambitionen var att utgå ifrån ett antal partners olika erfarenheter och skapa en festivalupplevelse som var helt ny i Norden. Paraply produktion, The Tivoli, Welcome Concerts och United Stage bjöd under premiäråret på artisterna Náno, Amanda Bergman, Melissa Horn, Miriam Bryant och Lars Winnerbäck. Ett artistupplägg som lockade hela 27.000 personer till städerna Kalmar, Helsingborg och Uppsala.

 

Den världskända amerikanska konstnären Kii Arens gjorde festivalens Art Work. Kii har designat posters åt artister som Lana Del Rey, Dolly Parton, Radiohead och Queens of the Stone Age. Han har även gjort konsertposters till gigantiska festivaler som Lollapalooza, Coachella och helt nya Desert Trip.

 

Under A Walk in The Park kunde man se ett smakprov på det Kii gjort på festivalens ”Pop-Up Art Exhibition” som fanns på plats på samtliga de festivalerna. På plats fanns även Norrlands Guld med sitt spektakulära ”kallhus” och en hel rad food trucks som bjöd på allt från pulled pork, hamburgare, korv och langos till soulfood.