Title Image

Archive

Paraply Days

Vi älskar inspiration och tror att om en vill bli framgångsrik antingen som medarbetare eller företagare så behövs omvärldsbevakning och en stor skopa olika perspektiv. Det var också därför Paraply Days kom till världen. Vi ville skapa en unik arena som inte tidigare funnits i vår del av sverige. Paraply Days erbjuder några av Nordens bästa talare, intressanta workshops, studiebesök, utställningar och inspirerande mingeltillfällen. Det är en mötesplats vi hoppas att man minns och ser som en självklarhet i vår region.

 

”Vi har drömt om att genomföra Paraply Days i flera år men 2018 föll allt äntligen på plats. Vi har försökt skapa eventet vi själva har saknat på hemmaplan. En perfekt kombination av fantastiska människor, globala insikter och regional styrka.”

 

2018 besöktes Paraply Days av fyra oerhört spännande keynotes i marknadsföringsgurun Micael Dahlén, den passionerade ledaren Linda Hammarstrand, Hjärnladyn Jenny Åkerman och omvärldsanalytikern Troed Troedson. Tillsammans med en mängd lokala förmågor så fick besökarna med sig nya perspektiv och mängder av insiktsfull kunskap. Flera världsledande företag öppnade upp sina kontorsmiljöer och bjöd på härliga mingel och inspiration. Och för att det verkligen ska kännas att det är Paraply som står bakom har vi också adderat en extra krydda med det lokala perspektivet, med lite livemusik och andra lite galna upptåg.

 

Paraply Days är också en möjlighet för oss internt att våga testa och utmana oss i våra passioner och kompetens. Allt som upplevs i den grafiska utformningen, i innehållet och i miljöer under dagarna är skapat av oss. Vi har verkligen kunnat nyttja den mångfald hos oss i teamet för att få till dessa dagarna.

 

Vi är redan igång och planerar nästa år. Biljetter kommer släppas inom kort.

Hasslöfestivalen

Sommaren 2000 arrangerades den första Hasslöfestivalen. Från början var det bara tänkt att det skulle bli en enda konsertkväll men det blev tio festivaler innan festivalgeneralen Bojje Andreasson från Hasslö Musikförening kände att det var nog och ställde frågan till oss om vi ville ta över.

 

Vi på Paraply tog alltså över ansvaret för Hasslöfestivalen 2010. Vi hade hjälpt till en del innan men den sommaren var vi ensamma vid rodret.
Utmaningen var att utveckla konceptet men samtidigt värna om festivalens arv och profil. Genom åren har vi jobbat mycket med kvalitén på artister, scener, ljud och ljus men nästan ännu mer med allt runt omkring. Transporter, övernattningsmöjligheter, camping, serveringsområden och värdskapet i stort. Under våra år som ansvariga har festivalen växt från en dag med som mest 3.500 personer till en tre dagar och upp emot 10.000 besökare.

 

Än idag gör vi festivalen ihop med Hasslö Goif och Hasslö Musikförening. Musikföreningen förser fortfarande festivalen med en lokal prägel i form av ett antal band från Hasslö.
Många artister har kommenterat den magiska utsikten när man tar den slingrande vägen ut förbi naturreservatet på Almö och sedan ut på bron över till ön Hasslö. Artister som Loreen, Kim Larsen, Status Quo, Sweet, Slade, Ulf Lundell, First Aid Kit och Smokie.
Hasslöfestivalen går av stapeln i juli mitt i den Blekingska skärgården.

Blekingetrafiken

Att möta kunden på nya sätt, koppla ihop varumärket med aktiviteter och lyfta fram produkter och tjänster. Det var de bakomliggande tankarna för det turnékoncept som vi tog fram för Blekingetrafiken och Bergkvarabuss.

Blekingetrafiken gav sig ut på de blekingska vägarna för att promota länets många smultronställen och sig själva som det självklara valet att ta sig dit, antingen via buss, tåg eller skärgårdstrafik.

 

Konceptet bestod bland annat av en eventvagn. Fronten på vagnen kunde fällas upp och snabbt förvandlades vagnen till en öppen monter. I montern kunde Blekingetrafikens eventcrew jobba med att lyfta fram olika resealternativen. Besökarna kunde man även tävla mot sig själv eller andra i en tävling inspirerad av tv-programmet ”På spåret”.

 

Montern är en långsiktig satsning som snabbt kan anpassas för olika syften. Digitala skärmar gör att man snabbt och enkelt kan byta kampanjbudskap och besökarna använder iPads för att tävla eller se hur enkelt det är att använda sig av reseplanerare, tanka resekort, med mera.

Länsförsäkringars H20-Lounge

Länsförsäkringar Blekinge ville stärka sitt varumärke och träffa både befintliga och potentiella kunder. Vår lösning blev en H2O-lounge där besökarna bjöds på friskt och lokalt vatten men också på tips och råd.

 

Vi på Paraply hade sedan tidigare hjälpt Länsförsäkringar att ta fram ett ”festival-kit”. Ett kit som under sommarmånaderna delades ut på ett antal folkfester och festivaler. Temat var att ta hand om sig själv och samtidigt ta hand om vår miljö och vi tog därför fram specialdesignade och återanvändningsbara vattenflaskor. Vatten på PET-flaskor är nämligen en av de riktigt stora miljöbovarna.
Man kunde även låna hörselkåpor till barn och få regnponchos om regnet var framme.

Sommaren därpå vidareutvecklades konceptet med en H2O-lounge. En vattenbar där besökarna kunde slå sig ner och bjudas på friskt och lokalt vatten. Länsförsäkringars eventpersonal kunde på plats jobba aktivt med både allmänt värdskap men också med försäljning, give aways och dela med sig av tips och råd kopplat till sin verksamhet.

 

Under sommaren 2016 delade Länsförsäkringar ut 50.000 vattenflaskor och 3.000 hörselkåpor till besökarna i montern.

Karlskrona Skärgårdsfest

Efter att vi först haft uppdraget att göra en förstudie kring hur Karlskrona kommun skulle gå vidare kring sin lite trötta hamnfest fick vi uppdraget att sjösätta en helt ny fest. Ingen vanlig fest, ingen stadsfest, utan en skärgårdsfest.

 

När vi presenterade våra tankar kring Karlskrona Skärgårdsfest möttes vi av applåder men också en del förvåning. Men att lägga ner den gamla hamnfesten till förmån för något annat, en helt ny fest, kändes självklart. Den ursprungliga planen var att börja med att jobba inåt och först skapa lokal stolthet kring en helt ny fest innan vi skulle vända oss utanför kommungränserna. Men premiären blev en fantastisk succé och redan under andra året kunde vi se att festen lockade gäster från både när och fjärran.

 

Karlskrona Skärgårdsfest erbjuder flera hundra programpunkter. Endast ett begränsat antal konserter på Stortorget är entrébelagda. I övrigt är det flesta delarna av festen gratis. Upplevelser i världsklass blandades med kulturella mötesplatser och små nischade programpunkter för att erbjuda en välbalanserad mix med både spets och bredd.

 

Festen inleds med aktiviteter i skärgården. Bland annat med konserter, guidade turer och små lokala marknader. Festen invigs sedan på torsdagkvällen då festligheterna drar igång i hela Karlskrona.

Under festen bjuds det på massor av aktiviteter runt om i staden. Bland annat musik, matmarknader, utomhusbio, utställningar, tivoli och streetsporter, cirkusland, beachhandboll och skärgårdsbandy.

 

Med koppling till Skärgårdsfesten har flera spännande koncept sett dagens ljus. Koncept som sedan fått en fortsättning helt på egen hand. Ett exempel är Krogrundan som några av Karlskronas krogar drog igång i samband med Skärgårdsfestens första år. Nu är Krogrundan ett populärt och återkommande evenemang som arrangeras fler gånger om året. Karlskrona Stadslopp är ett annat exempel på ett evenemang som växt fram i samband med Skärgårdsfesten.

 

Karlskrona Skärgårdsfest arrangeras av Karlskrona Kommun och Utveckling i Karlskrona AB. Vi på Paraply projektleder festen tillsammans med Leijon Event.

A Walk In The Park

Sommaren 2016 lanserade vi konceptet ”A Walk In The Park” ihop med The Tivoli, Welcome Concerts och i samarbete med United Stage. ”A Walk In The Park” är en kringresande musikfestival som under premiäråret besökte tre vackra parkmiljöer i Sverige och lockade en publik på totalt 27.000 personer.

 

Ambitionen var att utgå ifrån ett antal partners olika erfarenheter och skapa en festivalupplevelse som var helt ny i Norden. Paraply produktion, The Tivoli, Welcome Concerts och United Stage bjöd under premiäråret på artisterna Náno, Amanda Bergman, Melissa Horn, Miriam Bryant och Lars Winnerbäck. Ett artistupplägg som lockade hela 27.000 personer till städerna Kalmar, Helsingborg och Uppsala.

 

Den världskända amerikanska konstnären Kii Arens gjorde festivalens Art Work. Kii har designat posters åt artister som Lana Del Rey, Dolly Parton, Radiohead och Queens of the Stone Age. Han har även gjort konsertposters till gigantiska festivaler som Lollapalooza, Coachella och helt nya Desert Trip.

 

Under A Walk in The Park kunde man se ett smakprov på det Kii gjort på festivalens ”Pop-Up Art Exhibition” som fanns på plats på samtliga de festivalerna. På plats fanns även Norrlands Guld med sitt spektakulära ”kallhus” och en hel rad food trucks som bjöd på allt från pulled pork, hamburgare, korv och langos till soulfood.

Infektion och mikrobiologiskt vårmöte

I över ett års tid pågick förberedelserna och 16-19 maj 2017 ägde Infektionsveckan och Mikrobiologiskt vårmöte rum i Karlskrona.

 

Mötet tog plats i ett drygt 800 kvadratmeter stort mässtält och på fem olika mötesplatser i Karlskrona centrum. Totalt deltog cirka 700 läkare, sjuksköterskor, forskare och biomedicinska analytiker från hela Sverige. Föreläsningar, paneldiskussioner och workshops gästades av föreläsare från hela världen. I hjärtat av världsarvsstaden Karlskrona fick deltagarna även ta del av de senaste nyheterna från ledande företag inom läkemedelsindustrin och medicinteknik, delta i sociala programpunkter, gå på guidade turer, uppleva intressanta utställningar och njuta av härliga middagar.

 

Inför mötet lanserades en responsiv webbplats som förutom information även innehöll anmälningsformulär för alla deltagare och hotellbokningar. Under mötet fungerade webbplatsen även som digitalt program för de över 60 programpunkterna.