Title Image

Archive

Telenor 2020

Strategisk projektledning, organisationsutveckling, koncept och paketering

 

Under 2020 har vi fått möjligheten att leverera en rad spännande upplevelse till Telenor. Genom strategisk projektledning och paketeringen av evenemang, föreläsningar och aktiviteter med fokus på medarbetare, har vi skapat oförglömliga minnen tillsammans. 

 

Telenor Life är ett initiativ som har som syfte att inspirera, motivera och engagera medarbetarna. Vi har fått vara med och skapa några av dessa program.

 

Life Pep Talks  

Life Pep Talks är ett digitalt forum för inspiration och pepp genom strategiskt utvalda föreläsare. Tidigare år har detta forum varit ett fysiskt evenemang, men i samband med att medarbetarna började jobba hemifrån stöpte vi om programmet till en helt digital upplevelse och satte ett nytt namn på evenemanget. Vi på Paraply har varit del av framtagandet av programinnehåll samt den tekniska leveransen kring upplevelsen. Föreläsningarna har varit otroligt uppskattade med högt deltagarantal. 

 

Digitala och fysiska utskick

Under året har vi jobbat med idé, koncept, grafisk form, copy och paketering kring en rad utskick till medarbetarna. Vår produktion har också haft ansvar för all logistik och hantering av utskicken. 

 

Digitala event

Som avslutning på 2020 lanserade vi och Telenor ett helt nytt digitalt event i två avsnitt, för alla medarbetare. Eventet hade som syfte att fira året som gått, lyfta medarbetare, känna gemenskap och interagera med varandra. Tillsammans arbetade vi fram idé, koncept och paketering samt producerade innehåll, grafisk form, motion och copy. 

 

Båda programtillfällena livestreamades i Teams Live Event från en “hemma hos-studio” i Stockholm och kombinerades med förinspelat material. Medarbetarna kunde interagera med programledaren i livestreamen genom chatten, ställa frågor och kommentera sändningen. 

Deltagare bjöds på ett väldigt personligt program med allt från intervjuer och hälsningar till hemmahos-besök, pepp och stämningsfulla musikinslag. Resultatet fick stående ovationer och byggde stolthet och gemenskap. Vi tycker att det är ett kvitto på att ett väl genomarbetat digitalt event med ett tydligt syfte och proffsig inramning kan sprida värme och få hjärtat att dunka lite snabbare trots “a world of distance”.

 

Hos Paraply har jag hittat en leverantör som vågar sticka ut, som vågar göra nytt och som vågar prova även om det inte är gjort tidigare. Jag är imponerad över deras fantastiska bredd och sätt att lösa “allt”!

/Lovisa Lönnqvist, Engagement manager and Experience partner, Telenor

 

Vi är otroligt stolta över att ha fått vara en liten del i Telenors liv. Deras envisa arbete med att skapa en fantastisk kultur för sina anställda inspirerar oss och är otroligt roligt att få vara en del av.

Arbetsmarknads­förvaltningen

Organisationsutveckling och strategisk projektledning

 

I fem års tid har vi fått möjligheten att hjälpa Arbetsmarknadsförvaltningen på Karlskrona kommun att fira året som gått. Uppdraget innebär en kväll med fokus på inspiration och utveckling kombinerat med firande och nätverkande. Genom åren har vi fått möjligheten att paketera och projektleda hela upplevelsen för kunden. Baserat på olika teman har programmet spänt över allt från digital omställning till mångfaldsarbete och välbefinnande. 

 

2020 utgick från temat Hållbarhet under rubriken “Hållbart medarbetarskap i en föränderlig värld”, med fokus på hur organisationer, genom att stärka teamet och lagandan kan jobba mer effektivt och nå fantastiska resultat. Ett tema som var mer aktuellt än någonsin efter ett år av stora omställningar, nya perspektiv och utmaningar.

 

En vanligtvis fysisk sammankomst fick, med anledning av restriktionerna, stöpas om till en helt digital träff för alla medarbetare. Med förinspelat material från en studio i Karlskrona bjöd vi in mindre medarbetarteam till ett digitalt firande som innehöll både interaktiva aktiviteter, inspirationsföreläsning och diskussionsforum. I år bjöd vi in föreläsaren Gunnar Söderström som är expert på att sprida energi och inspiration kring tips och tankar om ett bättre medarbetarskap. Alla spännande och värdefulla diskussioner från respektive grupp spelades in som material för vidare inspiration och utveckling framåt. 

 

I Paraply har jag hittat ett bollplank som utmanar mig att tänka nytt och som också alltid hittar lösningar som passar oss, vår budget och våra behov. Årets firande är något vi kan vara stolta över - vi ställer inte in, vi ställer om!

/ Maria Andersson Förvaltningschef AMF

 

Vi på Paraply är stolta leverantörer av projektledning, programinnehåll, teknisk infrastruktur, film, foto och grafiskt manér.  

 

Techtank Conference 2020

Projektledning, teknisk infrastruktur, filmproduktion, webb

 

I fem år har Techtank arrangerat en årlig konferens med fokus på innovativ tillverkning för industriellt bruk. 2020 fick vi på Paraply i uppdrag att göra en helt digital upplevelse av konferensen, samt grafisk formgivning, design och webbplattformen för mötet med inklusive anmälningsfunktion.

 

Föreläsare och deltagare från hela världen kopplades samman och deltog, interagerade och inspirerades av varandra via den digitala plattformen Hopin med fantastiska verktyg för breakout sessions, föreläsningar och interaktion. Konferensen leddes av två moderatorer som sände live från dels en uppbyggd studio i Karlskrona och en studio i hemmamiljö. Mötet varvades med förinspelat material, föreläsningar och liveupplevelser. Inbjudna föreläsare väntade i ett digitalt “Green room” där vår producent kunde vägleda, guida kring tekniska frågor och påa nästa talare in i sändningen.

 

Genom bra tekniska lösningar och en professionell grafisk inramning genomfördes konferensdagen på ett väldigt smidigt och intresseväckande sätt. De två moderatorerna, som utgick från två olika studios, gjorde ett fantastiskt jobb med att hålla ihop helheten och konferensen utvärderades med mycket positiv feedback.

 

Mitt under pågående Coronapandemi skulle vi arrangera vår årliga Techtank Conference. Att genomföra en fysisk konferens var inget alternativ – vi behövde ”go digital”. I Paraply hittade vi den ultimata producenten som skapade en fantastisk digital helhetsupplevelse för runt 150 deltagare från hela världen. Paraplys team stod för kvalitet och proffsighet ut i fingerspetsarna och gav oss arrangörer ett otroligt stöd genom hela processen som vi lärde oss massor av. Succé!

/Karin Andersson, ansvarig projektledare, Techtank

 

Vi är oerhört stolta leverantörer av projektledning, grafisk formgivning, filmproduktion, samt tekniska infrastruktur på en internationell digital konferens med så gott resultat. 

 

Telavox – Berlin

Vi fick den stora äran att för andra året i rad jobba med Telavox stora kickoff. En enormt viktig start på det nya året för hela företaget med stort fokus på att inspirera och motivera alla medarbetare. Januari 2020 lanserade Telavox en helt ny kulturbok med en tydlig vision och målbild. Som inledning på vårt uppdrag fick vi djupdyka och ta fram verktygen och metoderna för att jobba med en fantastisk arbetsmiljö, en hållbar framtid och Telavox vision.

 

Vårt team arbetade med att planera, paketera och slutligen också leverera hela företagets kickoff och i januari 2020 välkomnades 230 förväntansfulla Telavoxare på ett chartrat tåg ner till metropolen Berlin där vi genomförde fyra dagar fyllda med inspiration och workshops av högsta kvalitet.

 

Från idé, koncept och designarbete så väl som projektledning och teknisk produktion samt logistisk planering, facilitering och moderering, tog vi hela ansvaret och projektet från start till mål.

 

Telavox hållbarhetsarbete ställde höga krav på både val av transportmedel, mat, boende och samarbetspartners. Förutom tåget som tog gästerna hela vägen från Malmö ner till Berlin och Potzdamer Platz, gjorde vi ett noggrant arbete i val av hotell och i all branding, material och trycksaker. Det serverades endast vegetarisk mat och alla miljöer andades Telavox värderingar med en grön tråd genom hela programmet. Till dagarna adderades äkta Berlinifierade middagar och fester på unika och väl utvalda arenor i hjärtat av Berlin, fyllda med överraskningar, unika detaljer, lokal prägel och en stor dos av “det där lilla extra” som får minnen att skapas.

 

Tillsammans med inspirerande talare och workshops skapade vi en kickoff som fyllde deltagarna med både inspiration och ny kunskap att ta med sig hem till sina respektive kontor.

 

”Detta var den bästa kick offen ever. Av alla mina kick offer, någonsin. Allt ligger i detaljerna och de har varit helt perfekta. Vi letar efter en helhetsleverantör som lägger tid på att lära känna oss, som förstår vad vi vill ha och också överraskar oss på vägen. Och det har vi hittat i Paraply.”

/ Victoria Lindén, HR business partner Telavox

 

Vi är väldigt glada över att få jobba tillsammans med en sådan innovativ, rolig och framtidstänkande kund som Telavox. I samarbetet får vi nyttja det som vi är bäst på – att vara en helhetsleverantör. Vi nyttjar hela mångfalden av vårt företag och kan på det sättet leverera en magisk upplevelse på ett effektivt sätt där kunden enbart har en kontaktyta för allt de vill göra.

 

Sveriges Innovationsriksdag 2019

I maj 2019 var det final på ett sex månader långt och omfattande projekt, Innovationsriksdagen. Innovationsriksdagen samlar årligen personer från hela landet som arbetar med att främja och stärka svenska ekosystemet för innovation. Politiker, näringsliv, akademi och samhälle träffades i Blekinge 7-9 maj för ett tre dagar långt program fyllt av inspiration, workshops, föreläsningar, paneldebatter, studiebesök, mingel, utställningar, kultur, natur, skärgård, festligheter och mycket mer. Årets tema var ”Smarta samhället” med fokus på samverkan för att främja och driva utvecklingen mot ett smartare samhälle, samtidigt som de globala hållbarhetsmålen uppnås.

 

Vi på Paraply hade det ärofyllda uppdraget att leverera ansvariga projektledare, facilitera mötets arrangörs- och styrgrupp, designa och utforma hela kongressens upplägg, agera teknisk produktionschef samt ha produktionsledare och eventvärdar på plats.

 

”Det var ett nöje att få jobba tillsammans med Paraply under SIR19. Paraply visade en stor hängivenhet till projektet - från idéskaparstadie till att sista lampan släcktes på eventet. Professionella, lösningsorienterade och operativa. Ingen fråga var för liten eller stor, och det fanns en lösning på varje problem som dök upp. Alltid med ett leende på läpparna.”

/ Lotta Johansson, Project Manager, NetPort Science Park

 

Under dagarna i Blekinge fick deltagarna en stor dos av både det lokala och hållbara genom besöksmål som Eriksberg och Reslagarbanan men också genom  lokala inslag på menyerna och innovativa hållbara engångsförpackningar. Karlskronas nya arena förvandlades till en fullfjärdad konferensanläggning och det känns fantastiskt att ett evenemang som Sveriges Innovationsriksdag fick vara först ut i att testa anläggningen.

 

Stort tack SISP, Blue Science Park, Blekinge Business Incubator och Netport Science Park för förtroendet samt en utvecklande och inspirerande resa.

Läs mer om Sveriges Innovationsriksdag på SIR19.se.

 

Telavox – Kalmar

I januari 2019 fick vi uppdraget att hjälpa Telavox med deras årliga kick off resa och förgylla ett antal dagar i Kalmar för hela personalstyrkan.

 

Uppdraget utgick ifrån att vi fick helhetsansvaret för att skapa tre dagar fyllda med god mat, intressanta workshops och inspiration och festliga upplevelser. Målet var att komma närmare varandra, lära känna varandra bättre och bli inspirerade tillsammans. För oss innebar det idé, koncept och designarbete så väl som projektledning av upplevelsen och själva produktionsledningen i utförandet. Ett stort uppdrag var att knyta ihop konferensens alla delar så att den efterfrågade känslan fanns med i allt som gjordes.

 

Vi abonnerade ett helt hotell och “flyttade in” där. Här skapades en central mötesplats fylld med värdeord, aktiviteter och upplevelser. På hotellet kunde deltagarna känna sig som hemma och det var den centrala mötesplatsen för kick offen. Till detta adderade vi; En eftermiddag med historiska vingslag på Kalmar slott med bland annat en kreativ workshop innehållande lego och flyttkartonger. En matrunda längs Kalmars kullerstensgator. En galamiddag. Alla kvällar avslutades på hotellet som kontinuerligt byggdes om med hjälp av dekor, inredning och interaktiva aktiviteter för att skapa nya mötesplatser.

 

”För oss var målet att hitta en helhetslösning där vi kunde mötas, umgås och inspireras. Vi har tidigare varit på spektakulära platser runt om i världen men vågar nästan säga att upplevelsen i Kalmar slår det mesta. Att ha ett hotell för oss själva, ha allt specialgjort för oss och också närheten gjorde detta till en unik upplevelse för oss. Paraply hjälpte oss verkligen från start till mål.”

/ Victoria Lindén, HR business partner Telavox

 

Projektet tillsammans med Telavox fick oss att visa en stor mängd av det vi kan erbjuda och vi är stolta över att ha fått helhetsansvaret för en sådan här kick off. Framförallt stolta över att ha kunnat addera det där “magiska lilla extra”som vi älskar.

 

Paraply Days

Vi älskar inspiration och tror att om en vill bli framgångsrik antingen som medarbetare eller företagare så behövs omvärldsbevakning och en stor skopa olika perspektiv. Det var också därför Paraply Days kom till världen. Vi ville skapa en unik arena som inte tidigare funnits i vår del av sverige. Paraply Days erbjuder några av Nordens bästa talare, intressanta workshops, studiebesök, utställningar och inspirerande mingeltillfällen. Det är en mötesplats vi hoppas att man minns och ser som en självklarhet i vår region.

 

”Vi har drömt om att genomföra Paraply Days i flera år men 2018 föll allt äntligen på plats. Vi har försökt skapa eventet vi själva har saknat på hemmaplan. En perfekt kombination av fantastiska människor, globala insikter och regional styrka.”

 

2018 besöktes Paraply Days av fyra oerhört spännande keynotes i marknadsföringsgurun Micael Dahlén, den passionerade ledaren Linda Hammarstrand, Hjärnladyn Jenny Åkerman och omvärldsanalytikern Troed Troedson. Tillsammans med en mängd lokala förmågor så fick besökarna med sig nya perspektiv och mängder av insiktsfull kunskap. Flera världsledande företag öppnade upp sina kontorsmiljöer och bjöd på härliga mingel och inspiration. Och för att det verkligen ska kännas att det är Paraply som står bakom har vi också adderat en extra krydda med det lokala perspektivet, med lite livemusik och andra lite galna upptåg.

 

Paraply Days är också en möjlighet för oss internt att våga testa och utmana oss i våra passioner och kompetens. Allt som upplevs i den grafiska utformningen, i innehållet och i miljöer under dagarna är skapat av oss. Vi har verkligen kunnat nyttja den mångfald hos oss i teamet för att få till dessa dagarna.

 

Vi är redan igång och planerar nästa år. Biljetter kommer släppas inom kort.

Länsgemensam psykiatri

I januari 2016 fick vi uppdraget att hjälpa Landstinget Blekinge och Länsgemensam Psykiatri med en stor kickoff. Syftet var att lyfta och inspirera medarbetarna, arbeta med avdelningens värdegrund och ha en fantastiskt rolig dag tillsammans.

 

Dagens programledare var Paula Gullbing som bland annat gästades av erfarna ledarna, coacherna och inspiratörerna Magnus Helgesson och Tomas Enhager. Deltagarna ingick även i olika workshops där ämnen som team- och lagarbete, attityd och målsättning, mänskliga behov, coaching och stresshantering diskuterades.

 

Under eftermiddagen genomfördes Landstinget Blekinges första filmserie med Superhjältar. Skådespelarna var inga mindre än de anställda själva som fick lyfta sina superkrafter. På kvällen var det middag och underhållning.

 

Hela dagen dokumenterades i text och bild för att medarbetarna skulle kunna ta med sig allt hem och implementera i vardagen. Personalrummet fick även nytt bildkollage med årets superhjältar samt trevliga minnen från kickoffen.

Unik Resurs

Unik Resurs kontaktade oss för råd kring sin närvaro på Sociala Medier. Men deras förfrågan resulterade efter några möten i ett större uppdrag. Ett övergripande förändringsarbete för både företaget och dess anställda och varumärket Unik Resurs.

 

Tillsammans med Unik Resurs genomförde vi under 2016 ett gediget värdegrundsarbete och arbetade även fram en ny kommunikationsstrategi och uppdaterade företagets grafiska identitet.

 

Värdegrundsarbetet genomfördes tillsammans med Patrik Jonsson på Milou Communications. Med värdegrunder, kärnvärden, vision och mål på plats arbetades en ny kommunikationsstrategi fram.

 

Vi uppdaterade Unik Resurs grafiska identitet med en ny grafisk profil, vidareutvecklad logotype, ny företagspresentation, nytt annonsmanér, bildekor, skyltdesign och nytt kommunikationsmaterial.

 

Tillsammans med Milou Communications togs även en ny webbplats fram.

Mex-dagarna

MEX-dagarna arrangeras årligen av Svenska Kommunal-Tekniska Föreningen. 2016 fick vi uppdraget att arrangera det årliga mötet i vår hemstad Karlskrona.

 

Omkring 450 gäster från hela Sverige samlades under två novemberdagar i världsarvsstaden Karlskrona. Evenemanget inleddes med kvällsmingel på Scandic Karlskrona. Dagen därpå drog evenemanget igång på allvar med uppstart på Marinmuseum innan alla välkomnades till Karlskronas anrika Konserthus för registrering och frukost.

 

Efter frukost bjöds det på en hel dag fylld av intressanta föreläsningar och inspirerande miljöer i Konserthuset. Utanför entrén hade ett specialbyggt tält satts upp där det erbjöds möjligheter till nätverkande och mingel i pauserna.

 

Efter ytterligare föreläsningar avslutades den första dagen med stor bankett och underhållning i Östersjöhallen. På menyn stod bland annat Rökt älg med västerbottencréme till förrätt och lammrostbiff med rostade rödbetor och chêvrecréme till varmrätt. Under kvällen tävlade gästerna i ett specialanpassat quiz där man svarade via ett mentometersystem.
Lagom till desserten korades en vinnare som fick en specialtillverkad MEX-statyett med sig hem.

 

Dag två började tidigt med ytterligare inspirationsföreläsningar i Konserthuset. Efter lunch och några avslutande föredrag avslutades evenemanget med att gästerna som behövde passa flyg och tågavgångar fick en påse innehållande lokalproducerad färdkost att avnjuta längs med färden.

 

Mötet och upplevelserna under de tre dagarna fick högsta betyg från deltagare och har omnämnts som ett av de bästa i arrangemangets historia.