Title Image

Archive

Telenor 2020

Strategisk projektledning, organisationsutveckling, koncept och paketering

 

Under 2020 har vi fått möjligheten att leverera en rad spännande upplevelse till Telenor. Genom strategisk projektledning och paketeringen av evenemang, föreläsningar och aktiviteter med fokus på medarbetare, har vi skapat oförglömliga minnen tillsammans. 

 

Telenor Life är ett initiativ som har som syfte att inspirera, motivera och engagera medarbetarna. Vi har fått vara med och skapa några av dessa program.

 

Life Pep Talks  

Life Pep Talks är ett digitalt forum för inspiration och pepp genom strategiskt utvalda föreläsare. Tidigare år har detta forum varit ett fysiskt evenemang, men i samband med att medarbetarna började jobba hemifrån stöpte vi om programmet till en helt digital upplevelse och satte ett nytt namn på evenemanget. Vi på Paraply har varit del av framtagandet av programinnehåll samt den tekniska leveransen kring upplevelsen. Föreläsningarna har varit otroligt uppskattade med högt deltagarantal. 

 

Digitala och fysiska utskick

Under året har vi jobbat med idé, koncept, grafisk form, copy och paketering kring en rad utskick till medarbetarna. Vår produktion har också haft ansvar för all logistik och hantering av utskicken. 

 

Digitala event

Som avslutning på 2020 lanserade vi och Telenor ett helt nytt digitalt event i två avsnitt, för alla medarbetare. Eventet hade som syfte att fira året som gått, lyfta medarbetare, känna gemenskap och interagera med varandra. Tillsammans arbetade vi fram idé, koncept och paketering samt producerade innehåll, grafisk form, motion och copy. 

 

Båda programtillfällena livestreamades i Teams Live Event från en “hemma hos-studio” i Stockholm och kombinerades med förinspelat material. Medarbetarna kunde interagera med programledaren i livestreamen genom chatten, ställa frågor och kommentera sändningen. 

Deltagare bjöds på ett väldigt personligt program med allt från intervjuer och hälsningar till hemmahos-besök, pepp och stämningsfulla musikinslag. Resultatet fick stående ovationer och byggde stolthet och gemenskap. Vi tycker att det är ett kvitto på att ett väl genomarbetat digitalt event med ett tydligt syfte och proffsig inramning kan sprida värme och få hjärtat att dunka lite snabbare trots “a world of distance”.

 

Hos Paraply har jag hittat en leverantör som vågar sticka ut, som vågar göra nytt och som vågar prova även om det inte är gjort tidigare. Jag är imponerad över deras fantastiska bredd och sätt att lösa “allt”!

/Lovisa Lönnqvist, Engagement manager and Experience partner, Telenor

 

Vi är otroligt stolta över att ha fått vara en liten del i Telenors liv. Deras envisa arbete med att skapa en fantastisk kultur för sina anställda inspirerar oss och är otroligt roligt att få vara en del av.

Arbetsmarknads­förvaltningen

Organisationsutveckling och strategisk projektledning

 

I fem års tid har vi fått möjligheten att hjälpa Arbetsmarknadsförvaltningen på Karlskrona kommun att fira året som gått. Uppdraget innebär en kväll med fokus på inspiration och utveckling kombinerat med firande och nätverkande. Genom åren har vi fått möjligheten att paketera och projektleda hela upplevelsen för kunden. Baserat på olika teman har programmet spänt över allt från digital omställning till mångfaldsarbete och välbefinnande. 

 

2020 utgick från temat Hållbarhet under rubriken “Hållbart medarbetarskap i en föränderlig värld”, med fokus på hur organisationer, genom att stärka teamet och lagandan kan jobba mer effektivt och nå fantastiska resultat. Ett tema som var mer aktuellt än någonsin efter ett år av stora omställningar, nya perspektiv och utmaningar.

 

En vanligtvis fysisk sammankomst fick, med anledning av restriktionerna, stöpas om till en helt digital träff för alla medarbetare. Med förinspelat material från en studio i Karlskrona bjöd vi in mindre medarbetarteam till ett digitalt firande som innehöll både interaktiva aktiviteter, inspirationsföreläsning och diskussionsforum. I år bjöd vi in föreläsaren Gunnar Söderström som är expert på att sprida energi och inspiration kring tips och tankar om ett bättre medarbetarskap. Alla spännande och värdefulla diskussioner från respektive grupp spelades in som material för vidare inspiration och utveckling framåt. 

 

I Paraply har jag hittat ett bollplank som utmanar mig att tänka nytt och som också alltid hittar lösningar som passar oss, vår budget och våra behov. Årets firande är något vi kan vara stolta över - vi ställer inte in, vi ställer om!

/ Maria Andersson Förvaltningschef AMF

 

Vi på Paraply är stolta leverantörer av projektledning, programinnehåll, teknisk infrastruktur, film, foto och grafiskt manér.  

 

Telavox – Berlin

Vi fick den stora äran att för andra året i rad jobba med Telavox stora kickoff. En enormt viktig start på det nya året för hela företaget med stort fokus på att inspirera och motivera alla medarbetare. Januari 2020 lanserade Telavox en helt ny kulturbok med en tydlig vision och målbild. Som inledning på vårt uppdrag fick vi djupdyka och ta fram verktygen och metoderna för att jobba med en fantastisk arbetsmiljö, en hållbar framtid och Telavox vision.

 

Vårt team arbetade med att planera, paketera och slutligen också leverera hela företagets kickoff och i januari 2020 välkomnades 230 förväntansfulla Telavoxare på ett chartrat tåg ner till metropolen Berlin där vi genomförde fyra dagar fyllda med inspiration och workshops av högsta kvalitet.

 

Från idé, koncept och designarbete så väl som projektledning och teknisk produktion samt logistisk planering, facilitering och moderering, tog vi hela ansvaret och projektet från start till mål.

 

Telavox hållbarhetsarbete ställde höga krav på både val av transportmedel, mat, boende och samarbetspartners. Förutom tåget som tog gästerna hela vägen från Malmö ner till Berlin och Potzdamer Platz, gjorde vi ett noggrant arbete i val av hotell och i all branding, material och trycksaker. Det serverades endast vegetarisk mat och alla miljöer andades Telavox värderingar med en grön tråd genom hela programmet. Till dagarna adderades äkta Berlinifierade middagar och fester på unika och väl utvalda arenor i hjärtat av Berlin, fyllda med överraskningar, unika detaljer, lokal prägel och en stor dos av “det där lilla extra” som får minnen att skapas.

 

Tillsammans med inspirerande talare och workshops skapade vi en kickoff som fyllde deltagarna med både inspiration och ny kunskap att ta med sig hem till sina respektive kontor.

 

”Detta var den bästa kick offen ever. Av alla mina kick offer, någonsin. Allt ligger i detaljerna och de har varit helt perfekta. Vi letar efter en helhetsleverantör som lägger tid på att lära känna oss, som förstår vad vi vill ha och också överraskar oss på vägen. Och det har vi hittat i Paraply.”

/ Victoria Lindén, HR business partner Telavox

 

Vi är väldigt glada över att få jobba tillsammans med en sådan innovativ, rolig och framtidstänkande kund som Telavox. I samarbetet får vi nyttja det som vi är bäst på – att vara en helhetsleverantör. Vi nyttjar hela mångfalden av vårt företag och kan på det sättet leverera en magisk upplevelse på ett effektivt sätt där kunden enbart har en kontaktyta för allt de vill göra.

 

Sveriges Innovationsriksdag 2019

I maj 2019 var det final på ett sex månader långt och omfattande projekt, Innovationsriksdagen. Innovationsriksdagen samlar årligen personer från hela landet som arbetar med att främja och stärka svenska ekosystemet för innovation. Politiker, näringsliv, akademi och samhälle träffades i Blekinge 7-9 maj för ett tre dagar långt program fyllt av inspiration, workshops, föreläsningar, paneldebatter, studiebesök, mingel, utställningar, kultur, natur, skärgård, festligheter och mycket mer. Årets tema var ”Smarta samhället” med fokus på samverkan för att främja och driva utvecklingen mot ett smartare samhälle, samtidigt som de globala hållbarhetsmålen uppnås.

 

Vi på Paraply hade det ärofyllda uppdraget att leverera ansvariga projektledare, facilitera mötets arrangörs- och styrgrupp, designa och utforma hela kongressens upplägg, agera teknisk produktionschef samt ha produktionsledare och eventvärdar på plats.

 

”Det var ett nöje att få jobba tillsammans med Paraply under SIR19. Paraply visade en stor hängivenhet till projektet - från idéskaparstadie till att sista lampan släcktes på eventet. Professionella, lösningsorienterade och operativa. Ingen fråga var för liten eller stor, och det fanns en lösning på varje problem som dök upp. Alltid med ett leende på läpparna.”

/ Lotta Johansson, Project Manager, NetPort Science Park

 

Under dagarna i Blekinge fick deltagarna en stor dos av både det lokala och hållbara genom besöksmål som Eriksberg och Reslagarbanan men också genom  lokala inslag på menyerna och innovativa hållbara engångsförpackningar. Karlskronas nya arena förvandlades till en fullfjärdad konferensanläggning och det känns fantastiskt att ett evenemang som Sveriges Innovationsriksdag fick vara först ut i att testa anläggningen.

 

Stort tack SISP, Blue Science Park, Blekinge Business Incubator och Netport Science Park för förtroendet samt en utvecklande och inspirerande resa.

Läs mer om Sveriges Innovationsriksdag på SIR19.se.

 

Telavox – Kalmar

I januari 2019 fick vi uppdraget att hjälpa Telavox med deras årliga kick off resa och förgylla ett antal dagar i Kalmar för hela personalstyrkan.

 

Uppdraget utgick ifrån att vi fick helhetsansvaret för att skapa tre dagar fyllda med god mat, intressanta workshops och inspiration och festliga upplevelser. Målet var att komma närmare varandra, lära känna varandra bättre och bli inspirerade tillsammans. För oss innebar det idé, koncept och designarbete så väl som projektledning av upplevelsen och själva produktionsledningen i utförandet. Ett stort uppdrag var att knyta ihop konferensens alla delar så att den efterfrågade känslan fanns med i allt som gjordes.

 

Vi abonnerade ett helt hotell och “flyttade in” där. Här skapades en central mötesplats fylld med värdeord, aktiviteter och upplevelser. På hotellet kunde deltagarna känna sig som hemma och det var den centrala mötesplatsen för kick offen. Till detta adderade vi; En eftermiddag med historiska vingslag på Kalmar slott med bland annat en kreativ workshop innehållande lego och flyttkartonger. En matrunda längs Kalmars kullerstensgator. En galamiddag. Alla kvällar avslutades på hotellet som kontinuerligt byggdes om med hjälp av dekor, inredning och interaktiva aktiviteter för att skapa nya mötesplatser.

 

”För oss var målet att hitta en helhetslösning där vi kunde mötas, umgås och inspireras. Vi har tidigare varit på spektakulära platser runt om i världen men vågar nästan säga att upplevelsen i Kalmar slår det mesta. Att ha ett hotell för oss själva, ha allt specialgjort för oss och också närheten gjorde detta till en unik upplevelse för oss. Paraply hjälpte oss verkligen från start till mål.”

/ Victoria Lindén, HR business partner Telavox

 

Projektet tillsammans med Telavox fick oss att visa en stor mängd av det vi kan erbjuda och vi är stolta över att ha fått helhetsansvaret för en sådan här kick off. Framförallt stolta över att ha kunnat addera det där “magiska lilla extra”som vi älskar.

 

Paraply Days

Vi älskar inspiration och tror att om en vill bli framgångsrik antingen som medarbetare eller företagare så behövs omvärldsbevakning och en stor skopa olika perspektiv. Det var också därför Paraply Days kom till världen. Vi ville skapa en unik arena som inte tidigare funnits i vår del av sverige. Paraply Days erbjuder några av Nordens bästa talare, intressanta workshops, studiebesök, utställningar och inspirerande mingeltillfällen. Det är en mötesplats vi hoppas att man minns och ser som en självklarhet i vår region.

 

”Vi har drömt om att genomföra Paraply Days i flera år men 2018 föll allt äntligen på plats. Vi har försökt skapa eventet vi själva har saknat på hemmaplan. En perfekt kombination av fantastiska människor, globala insikter och regional styrka.”

 

2018 besöktes Paraply Days av fyra oerhört spännande keynotes i marknadsföringsgurun Micael Dahlén, den passionerade ledaren Linda Hammarstrand, Hjärnladyn Jenny Åkerman och omvärldsanalytikern Troed Troedson. Tillsammans med en mängd lokala förmågor så fick besökarna med sig nya perspektiv och mängder av insiktsfull kunskap. Flera världsledande företag öppnade upp sina kontorsmiljöer och bjöd på härliga mingel och inspiration. Och för att det verkligen ska kännas att det är Paraply som står bakom har vi också adderat en extra krydda med det lokala perspektivet, med lite livemusik och andra lite galna upptåg.

 

Paraply Days är också en möjlighet för oss internt att våga testa och utmana oss i våra passioner och kompetens. Allt som upplevs i den grafiska utformningen, i innehållet och i miljöer under dagarna är skapat av oss. Vi har verkligen kunnat nyttja den mångfald hos oss i teamet för att få till dessa dagarna.

 

Vi är redan igång och planerar nästa år. Biljetter kommer släppas inom kort.

Länsgemensam psykiatri

I januari 2016 fick vi uppdraget att hjälpa Landstinget Blekinge och Länsgemensam Psykiatri med en stor kickoff. Syftet var att lyfta och inspirera medarbetarna, arbeta med avdelningens värdegrund och ha en fantastiskt rolig dag tillsammans.

 

Dagens programledare var Paula Gullbing som bland annat gästades av erfarna ledarna, coacherna och inspiratörerna Magnus Helgesson och Tomas Enhager. Deltagarna ingick även i olika workshops där ämnen som team- och lagarbete, attityd och målsättning, mänskliga behov, coaching och stresshantering diskuterades.

 

Under eftermiddagen genomfördes Landstinget Blekinges första filmserie med Superhjältar. Skådespelarna var inga mindre än de anställda själva som fick lyfta sina superkrafter. På kvällen var det middag och underhållning.

 

Hela dagen dokumenterades i text och bild för att medarbetarna skulle kunna ta med sig allt hem och implementera i vardagen. Personalrummet fick även nytt bildkollage med årets superhjältar samt trevliga minnen från kickoffen.

Karlskrona Magasin

Vi på Paraply tyckte det behövdes en kommunikationskanal som nådde utanför kommungränsen. Efter ett par möten med potentiella partners föddes Karlskrona Magasin. En trycksak som skulle sälja Karlskrona och allt staden hade att erbjuda.

 

Tillsammans med Utveckling i Karlskrona AB, Karlskrona City, Marinmuseum, några av stadens hotell och fastighetsägare såg vi till att idén om ett magasin blev verklighet. I magasinet samsades tips på besöksmål med reportage från ett levande centrum fyllt av butiker, näringsliv, stadsutveckling, evenemang och människor.

 

Vi projektleder och producerar hela tidningen. Magasinet trycks i två olika upplagor och når totalt en bit över 400.000 läsarkontakter. En upplaga distribuerades i dagstidningar i och runt om Blekinge och den andra upplagan distribueras runt om i kommunen i strategiskt utplacerade tidningsställ.

Hasslöfestivalen

Sommaren 2000 arrangerades den första Hasslöfestivalen. Från början var det bara tänkt att det skulle bli en enda konsertkväll men det blev tio festivaler innan festivalgeneralen Bojje Andreasson från Hasslö Musikförening kände att det var nog och ställde frågan till oss om vi ville ta över.

 

Vi på Paraply tog alltså över ansvaret för Hasslöfestivalen 2010. Vi hade hjälpt till en del innan men den sommaren var vi ensamma vid rodret.
Utmaningen var att utveckla konceptet men samtidigt värna om festivalens arv och profil. Genom åren har vi jobbat mycket med kvalitén på artister, scener, ljud och ljus men nästan ännu mer med allt runt omkring. Transporter, övernattningsmöjligheter, camping, serveringsområden och värdskapet i stort. Under våra år som ansvariga har festivalen växt från en dag med som mest 3.500 personer till en tre dagar och upp emot 10.000 besökare.

 

Än idag gör vi festivalen ihop med Hasslö Goif och Hasslö Musikförening. Musikföreningen förser fortfarande festivalen med en lokal prägel i form av ett antal band från Hasslö.
Många artister har kommenterat den magiska utsikten när man tar den slingrande vägen ut förbi naturreservatet på Almö och sedan ut på bron över till ön Hasslö. Artister som Loreen, Kim Larsen, Status Quo, Sweet, Slade, Ulf Lundell, First Aid Kit och Smokie.
Hasslöfestivalen går av stapeln i juli mitt i den Blekingska skärgården.

Blekingetrafiken

Att möta kunden på nya sätt, koppla ihop varumärket med aktiviteter och lyfta fram produkter och tjänster. Det var de bakomliggande tankarna för det turnékoncept som vi tog fram för Blekingetrafiken och Bergkvarabuss.

Blekingetrafiken gav sig ut på de blekingska vägarna för att promota länets många smultronställen och sig själva som det självklara valet att ta sig dit, antingen via buss, tåg eller skärgårdstrafik.

 

Konceptet bestod bland annat av en eventvagn. Fronten på vagnen kunde fällas upp och snabbt förvandlades vagnen till en öppen monter. I montern kunde Blekingetrafikens eventcrew jobba med att lyfta fram olika resealternativen. Besökarna kunde man även tävla mot sig själv eller andra i en tävling inspirerad av tv-programmet ”På spåret”.

 

Montern är en långsiktig satsning som snabbt kan anpassas för olika syften. Digitala skärmar gör att man snabbt och enkelt kan byta kampanjbudskap och besökarna använder iPads för att tävla eller se hur enkelt det är att använda sig av reseplanerare, tanka resekort, med mera.